RSS

بازگشت کافه چی به کافه!

12 ژوئیه

سلام به همه ی کافه روهای عزیز و دوست داشتنی کافه پیانو. کافه چی بازگشت. از دلیل تعطیلی ما بخواهید چیزی نبوده جز سر خوردگی و ناراحتی و پریودی از سوته دلی.. یادتونه که قبلا خیلی درباره ی سوته دلی تو کافه با هم حرف می زدیم ولی باز برگشتیم و می خواهیم گل بگیم و بشنویم و شبهای داغ تابستان و در ادامه پاییز و زمستان را گرم کنیم.. 

طی یک ماه اخیر پس از انتخابات می دانم دل و دماغ حتی فرهنگ و هنر برایتان نمانده و همه هاج و واج با دهانهایی نیمه باز به این کودتای احمدی می نگرییم و مانده ایم چگونه کسانی که تا روز جمعه افتخار آفرین بودند از شنبه عامل اغتشاش شدند، دین ندارند لااقل آزاده باشند!

خود کافه چی به عنوان یکی از اعضای ستاد انتخاباتی شیخ اصلاحات مهدی کروبی همچنان پای شیخ ایستاده ام و مانند او در بیانیه هایش کوتاه نمی آیم اما می خواهیم اهرم فرهنگی امان را هم حفظ کنیم.. در طی این کودتا سایت های زیادی بسته شد به ناحق و ما باید اتحاد خود را حفظ کنیم. فیس بوک را گرفتند و توییتر را تعطیل کردند و سایت ها و اشخاص نزدیک به جبهه ی اصلاحات را بازداشت کردند اما این مردم بیدارند و همچنان امیدوار به تغییر. خرداد 42 را فراموش نکنید که با چند هزار نفر آغاز شد. پس امید خود را از دست ندهید و همچنان بیدار باشید.

 خب پس از این مقدمه ی خشک و سیاسی بر میگردیم به اتفاقات هنری و فرهنگی ماهیان اخیر.

 نگاهی به موسیقی:

در عرصه ی موسیقی شاهد اتفاقات خوبی بودیم که دلیل آنرا مانند دور های قبل نزدیک بودن زمان انتخابات می دانم. آلبومهایی که به بازار آمد نزدیک به اکثریت کارهایی در خور و مناسب بود که به برخی می پردازیم.

 

Covers

Covers

سعید شهروز پس از دو سال سکوت و اعتماد به بهروز صفاریان آلبومی به واقع متفاوت از سعید شهروز را به بازار عرضه کرد. مهدی یراحی کاتالیزوری بود که کنار بهروز قرار گرفت تا آلبوم بیش از 2 سال ساختش طول نکشد. بنده البته به عنوان یکی از کسانی که بهروز صفاریان رو از نوابغ موسیقی و تنظیم ایران می دانم و بهترین تنظیم کننده ی ایران را برازنده ی او میدانم از شنیدن بی خوابی سعید شهروز خستگی گوش های ورم کرده ام از شنیدن صداهای گونه گون به بهترین وجه در رفت. حتما شما هم از کسانی بوده اید که بی خوابی را تهییه و از ترانه های روزبه بمانی و ملودی و تنظیم مهدی یراحی و بهروز صفاریان و صدای کمی تفاوت کرده ی سعید شهروز لذت برده اید.

امین رستمی که پیش از این با چند تک تراک به میان جوانان آمده بود آلبوم شکیل و بسیار خوبی رو تحت عنوان یاد چشمات به بازار عرضه کرد با تنظیم میلاد ترابی.. البوم هارمونی خوبی داشت و به دور از تقلید و صداسازی افکار سازندگانش را به مخاطب القا می کرد و این خبری خوش برای فضای موسیقیِ دچار در ورطه ی تکرار ما بود.میلاد ترابی تنظیم کننده ی جوان خود را در این آلبوم خوب جا انداخت و البومی خوب و قابل احترامی بود البوم جدید امین رستمی.

امیر یگانه همکاری اولش با سیروان خسروی اتفاق فرخنده ی در موسیقی پاپ ما بود. تنظیم هایی دلنشین و ترانه هایی همخوان با ملودی و ملودی هایی قواره ی ترانه ها. امیر یگانه یکی از خوانندگانی است که در آینده از او باز خواهیم شنید.

آلبوم های سهیل تهرانی که با عوامل آلبوم اول بنیامین بهادری یعنی فرید احمدی و نیما وارسته وارد بازار شد آلبوم خوب و هارمونیکی بود و شنیدنش خسته نمی کرد گوشها را فقط کمی اسیر تقلید شده بود ملودی ها و اجرا که این هم بخاطر رضایت تهییه کننده به عنوان آلبوم اول قابل چشم پوشی است.

آلبوم سیروان خسروی بنام ساعت 9 نشان داد که بیخود این جوان 26 ساله را پدیده ی پاپ ایران نمی نامند. آلبوم سیروان اگرچه پاپ صرف نبود ولی واقعا چه از نظر تنظیم چه ملودی و اجرا جزء کارهای بی نقصی بود که یک موزیسین می توانست انجام دهد. از این آلبوم زیاد شنیده اید و من هم ترانه ی فوقالعاده ی ساعت 9 رو چند روزی هست موسیقی کافه کرده ام. معتقدم استایل سیروان در حد استایل های جهانی است و اگر قدر خود و استعداد خود را بداند به زودی افتخاری برای همه ی ایرانیان خواهد شد.سیروان کم دیده شده ولی این آلبوم او بیستر به ویترین موسیقی ایرانی نزدیک کرد.

بنیامین بهادری هم پس از سه سال آلبوم جدیدی را تحت عنوان 88 به بازار عرضه کرد. نظرهای ضد و نقیضی درباره ی این آلبوم داده شده، از طرفداران 2 آتیشه تا کسانی که زیاد هم بنیامین را قبول نداشتند. اما فرید احمدی که فوق العاده عاشقانه می سراید به نظرم در این آلبوم برای بنیامین سنگ تمام گذاشت. بنیامین به نظر من حال که مدتی از پخش این آلبوم گذشته بسیار سنجیده کار کرد و می توان گفت حتی موفق عمل کرد که حتی مخالفین خود را نزدیک خود جمع کرد.. بنیامین پوسته ی خود را که خوانندگان بیشماری آنرا تقلید کردند به خوبی شکست و پیام شمس هم تنظیم های خوبی برای او انجام داد و دقت در این هارمونی آلبوم شما را به این سمت می برد که شما از شنیدن آن هیچ گاه خسته نمیشدید. بنیامین 88 آلبومی خوب و خوش ساخت با فکر و اندیشه از بنیامین بود که برخی تابوهایی که تهیه کنندگان برای موسیقی پاپ درست کرده بودند شکست.

باز هم از آلبومهای ایران خواهیم گفت. البته به صورت پینگ پنگی با شما کافه رو های عزیز.

 نگاهی سینما:

درباره ی الی اصغر فرهادی اکران شده و از مرز یک میلیار فروش گذشته و باز نبوغ این فیلمنامه نویس و کارگردان 34 ساله را به به رخ حتی جهانیان کشید.. در باره ی الی را دیده اید راستی؟ اگه نه یه روز از دمه کافه قرار می زاریم همه با هم می ریم و نگاه می کنیم.

 مشکل من طی این ماه های اخیر فروش میلیاردی اخراجی ها 2 مسعود ده نمکی بود. همان بار اول که در سانس فوق العاده 12 تا 2 جشنواره فجر آن را دیدم احساس خفگی مرا در بر گرفت و حالم مثل قبل از ده نمکی و تفکرات چیپ و نخ نمایش به هم خورد. این چماق بدستی که امروز به مدد این کمدی سخیف و بی معنا میلیاردر شده است بیش از همه حرص مرا به عنوان کسی که از فروش بالای آن ناراحتم در آورد. آنوقت فیلمی مانند پا برهنه در بهشت و یا فیلمهای مستقل سینمای ما با کمترین بازخورد مردمی مواجه می شوند. باید روی فرهنگ مردم کار کرد تا کسانی دوشاب را به جای دوغ به آنها تحویل ندهد.

البته وقتی همه خوابیم بهرام بیضایی کمی مرا به سلیقه ی مخاطب امیدوار کرد که در مقابل آن کمدی سخیف فروشی نزدیک به نیم میلیارد داشت. ولی بیست کاهانی قربانی آن کمدی سخیف ده نمکی حزب الهی و چماق به دست سالیان نه چندان دور شد.

 به تاتر و جشنواره تاتر فجر هم که به نظرم نسبت به سالهای قبل بهتر برگزار شد در آینده خواهم پرداخت.

 تا اطلاع ثانوی در کافه صدا و سیمای مزدور ایران مشاهده اش ممنوع است امیدوارم همه ی دوستان کافه روی خودم کافه پیانو را در این حرکت همراهی کنند.  به سلامتی هم… 

 
بیان دیدگاه

نوشته شده توسط در ژوئیه 12, 2009 در کافه موزیک, عمومی

 

بیان دیدگاه